Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2019

Η επιστήμη για τους πιλότους του P.i.C.K.!


Φίλοι του μηχανοκίνητου αθλητισμού, λίγες μέρες μόνο έμειναν για το 11ο P.i.C.K.

Αγωνιστικές ομάδες και οδήγοι προετοιμάζονται πυρετωδώς για το απόλυτο event στο χώρο του
motosport στη χώρα μας. Η πίστα που δημιουργείται στο κέντρο της Πάτρας τα τελευταία έντεκα χρόνια,δεν ανήκει στις μεγαλύτερες, ούτε στις πιο γρήγορες που διαθέτουμε. Aλλά είναι ίσως η πιο απαιτητική και επικίνδυνη που θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε πιλότος να οδηγήσει. Σαν ένα μικρό Μονακό. Με τα παραπάνω, να την κατατάσσουν στη κορυφή. Μικρές ευθείες και αμέσως μετά, οι πολύ κλειστές και χωρίς μεγάλο βαθμό πρόσφυσης στροφές. Αποστάσεις αναπνοής, συχνές επαφές μεταξύ των kart και χειρουργικής ακρίβειας χειρισμοί. Αυτά είναι από τα ελάχιστα, που θα αντιμετωπίσουν οι πιλότοι το Σαββατοκύριακο 14/15 Σεπτεμβρίου στη πλατεία Γεωργίου, στο κέντρο της Αχαϊκής πρωτεύουσας.

Πρωταγωνιστικό ρόλο όπως πάντα θα έχουν οι ταχύτητα και το συγκλονιστικό θέαμα. Η πρόκληση για ανθρώπους σαν εμένα όμως , είναι , να θέσουν σε επαγρύπνηση τον εκάστοτε πιλότο, πριν από αυτόν τον απαιτητικό αγώνα, για το πώς να προστατέψει τα επίπεδα της υγείας του.
Στη πίστα του P.i.C.K. σε κάθε γύρω, μόνο στη κατηγορία DD2, στο σώμα του πιλότου σε κάθε
επιτάχυνση και κάθε φρενάρισμα, ασκούνται στιγμιαία, δυνάμεις που η συνισταμένη τους, ισοδυναμεί με τρεις-τέσσερις φορές το βάρος του. Φανταστείτε ότι μέχρι πρότινος τα μονοθέσια της F1 σε πίστες αγώνων όπως της Μελβούρνης η πίεση ήταν τρομακτική, εξαιτίας των επιταχύνσεων, που ήταν σχεδόν επταπλάσιες με αυτή της βαρύτητας (7G). Για τον λόγο αυτό, οι οδηγοί αγωνιστικού καρτ, αξίζουν και εκείνοι τον τίτλο του πιλότου!

Πάμε λοιπόν, στα όχι και τόσο ευχάριστα, που συσχετίζουν, την υγεία με όλα τα παραπάνω.
Επιγραμματικά θα σας αναφέρω το τι συμβαίνει στο σώμα και τον οργανισμό ενός οδηγού, που θα
συμμετάσχει στον συγκεκριμένο αγώνα. Έντονη εφίδρωση πού οφείλεται στις μεγάλες
θερμοκρασίες από την προσπάθεια και το περιβάλλον. Επίσης, εφίδρωση υπάρχει διότι η καρδιακή συχνότητα είναι σε εξωφρενικά υψηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χωρίς να αναφέρω τον ρουχισμό και τον εξοπλισμό του πιλότου καθώς και τη ψυχολογική φόρτιση (stress). Από αυτό τον παράγοντα και μόνο, ο οδηγός έχει χάσει τόσα υγρά (1-2 λίτρα) και σωματικό βάρος, ικανά να μειώσουν την συγκέντρωση, τη δυναμική άρα και τις επιδόσεις. Υπάρχει ανάγκη λοιπόν για άμεση αναπλήρωση υγρών και ηλεκτρολυτών. Έπειτα η ανάπαυση του οδηγού σε χώρο δροσερό και σκιαζόμενο, μετά το κάθε σκέλος, καθίσταται επιβεβλημένη.

Συνοψίζοντας, με το θέμα που σας προανέφερα, των πλευρικών και σπλαχνικών πιέσεων. Ιατρικές
έρευνες δείχνουν ότι, από τα 3G η αναπνοή είναι αδύνατη . Δεν είναι τόσο ακραίο όσο ακούγεται,
τουλάχιστον στην προκειμένη περίπτωση. Διότι οι πιέσεις αυτές εμφανίζονται στιγμιαία και αυτό στις μεγάλες κατηγορίες. Μόνο ένας αρκετά γυμνασμένος οργανισμός σε όλα τα επίπεδα, θα μπορέσει να αντεπεξέλθει. Χρειάζονται αναπνευστικές ασκήσεις ακριβείας , πριν τον αγώνα αλλά και καθ'όλη τη διάρκεια του. Εννοείται το διατροφολόγιο αλλά και η ώρα πρόσληψης της τροφής είναι ζωτικής σημασίας. Όταν το κεφάλι σου μαζί με το κράνος ζυγίζει κανονικά 5-6kg και έρχεται η ώρα της επιτάχυνσης, εκεί πλέον το βάρος αυτό πολλαπλασιάζεται 3-4 φορές. Είμαι σίγουρος ότι εκείνη τη στιγμή κανείς δεν θα ήθελε να νιώσει, πώς είναι να μαυρίζουν όλα γύρω του. Για αυτό λοιπόν φάε σωστά, κοιμήσου καλά και βάλε ψυχοσωματικά τον εαυτό σου σε racing mode.

Θα κλείσω με κάτι που άκουσα πριν αρκετό καιρό για πρώτη φορά:
''...Ο δρόμος προς την επιτυχία δεν έχει ασανσέρ. Έχει σκαλιά και πόνο φιλαράκι.."

Καλή επιτυχία στους συμμετέχοντες. 
Μία όμορφη διοργάνωση για όλους. 
Με υγεία και χαμόγελα σε μικρούς και μεγάλους.

Μάρκος Δ. Κυριαζής
Φυσικοθεραπευτής

Ο Μάρκος Κυριαζής γεννημένος στην Αθήνα στις 18 Ιανουαρίου 1991. Με πρώτο τίτλο σπουδών ως βοηθός νοσηλευτή και εν συνεχεία απόφοιτος του Τεχνολογικού Ιδρύματος Αθηνών του τμήματος Φυσικοθεραπείας. Ιδρυτής της PTA και εμπνευστής των βραβευμένων σε διαγωνισμό τεχνολογίας και καινοτομίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, προσωποπαγών ναρθηκών ηρεμίας τρισδιάστατης εκτύπωσης. Ειδικεύεται στην αποκατάσταση και στις σύγχρονες προσεγγίσεις αποθεραπείας. Επίσης εργάζεται και προσφέρει τις υπηρεσίες του ως υπεύθυνος μονάδων φροντίδας, στην Ελληνική ομοσπονδία καλαθοσφαίρισης, όπως και στις αγωνιστικές ομάδες του Σωτήρη Γαλάτση (GSR) και του Γιώργου Πολυχρονίδη (PRT). Το https://kartisidea.blogspot.com/ ξεκίνησε την συνεργασία μαζί με τον Έλληνα επιστήμονα με σειρά θεμάτων ενημέρωσης για την αθλητική βελτίωση η την αποκατάσταση προβλημάτων των αθλητών. Ο στόχος μας είναι να προσφέρουμε λύσεις ως προς την πραγματική αθλητική ολοκλήρωση του οδηγού karting.